هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد
سرخط خبرها

پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده

  • کد خبر: ۱۹۱۵۱۸
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
پیشرفت ۶۰ درصدی جداسازی آب شرب از آبیاری تانکری فضای سبز در مشهد | ساخت ۳ تصفیه‌خانه دیگر تا ۲ سال آینده
با تکمیل شبکه جداسازی آب شرب از خام، آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه خارج می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز اوضاع و احوال وضعیت آب و منابع آبی امسال در شهر مشهد بدتر از هر سال دیگری بود؛ تا آنجا که در میانه تابستان ۱۴۰۲ و درست در اوج گرمایِ هوا، سد‌هایی که وظیفه تأمین آب شرب مشهد را بر عهده داشتند، فقط ۱۰ درصد آب داشتند و شهر کم‌کم وارد وضعیت قرمز شد. این کمبود منابع آب شهرداری را هم وارد چالش کرد و تأمین آب برای آبیاری فضای سبز و رفع و رجوع کسری ۶ میلیون مترمکعبی برای این کار و تأمین منابع پایدار به نخستین دغدغه شهرداری و معاونت خدمات شهری تبدیل شد. دغدغه‌ای که باعث و بانی سرعت گرفتن پروژه جداسازی آب شرب از آب خام و ساخت‌و‌ساز تصفیه‌خانه‌های لوکال برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شد.

افزایش تصفیه‌خانه‌ها برای تأمین پساب

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس سند تدبیر آب مشهد، سهم آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه‌شده باید بیشتر شود گفت: براساس این سند چاره‌ای جز افزایش ظرفیت تولید پساب تصفیه‌شده و تعداد تصفیه‌خانه‌ها نداریم و برای همین هم پروژه‌های مربوط به این بخش با سرعت بیشتری دنبال می‌شود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

تأمین ۱۵ درصد از آب موردنیاز فضای‌سبز شهر در چهل‌بازه

مهدی یعقوبی با اشاره به جزئیات تصفیه‌خانه لوکال چهل‌بازه به عنوان یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های افتتاح شده در شهر مشهد توضیح داد: یکی از اولین تصفیه‌خانه‌های لوکال که به بهره‌برداری رسیده است، تصفیه‌خانه چهل‌بازه است که با مشارکت بخش خصوصی احداث شده و فاضلاب بخشی از همین منطقه را تصفیه و برای آبیاری فضای‌سبز در اختیار شهرداری قرار می‌دهد.

ظرفیت این تصفیه‌خانه که از به‌روزترین و نوین‌ترین امکانات استفاده می‌کند، ۵۰ لیتر در ثانیه است و در شبانه‌روز حدود ۴هزار مترمکعب پساب تصفیه شده تولید و به شهرداری می‌دهد و یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب پایدار برای آبیاری فضای‌سبز شهر مشهد است. وی ادامه داد: تصفیه‌خانه چهل بازه در شش ماه اول امسال، ۷۷۷ هزار مترمکعب پساب تولید و در اختیار شهرداری گذاشته است و در واقع این تصفیه‌خانه اکنون حدود ۱۵‌درصد از آب موردنیاز برای فضای‌سبز شهر مشهد را از طریق پساب تأمین می‌کند.

یعقوبی در ادامه از افتتاح تصفیه‌خانه‌های دیگر شهر در یکی دو سال آینده خبر داد و بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین تصفیه‌خانه‌های شهر، تصفیه‌خانه سیدی است که ۱۲ هزار مترمکعب ظرفیت دارد و احتمالا تا یک سال‌و‌نیم آینده به بهره‌برداری برسد. همچنین ساخت دو تصفیه‌خانه آفتاب با ظرفیت ۵۰ لیتر در ثانیه و آزادی با ظرفیت ۱۴۰لیتر بر ثانیه در دستورکار است و این دو تصفیه‌خانه مهم به زودی به چرخه تأمین آب برای فضای‌سبز شهر مشهد اضافه می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: ما در مشهد به حدود ۲۴میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای‌سبز نیاز داریم که از این میزان حدود ۲.۵میلیون مترمکعب از تصفیه‌خانه خین‌عرب تأمین می‌شود و ۱.۵میلیون متر مکعب هم از طریق تصفیه‌خانه چهل‌بازه به دست ما می‌رسد. طبیعی است که چاره‌ای جز افزایش تعداد و ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها نداریم.

وی یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری برای تأمین منابع آب پایدار را اجرای طرح جداسازی آب شرب و خام دانست و در این باره گفت: مشهد جزو نخستین شهر‌هایی بود که این طرح را اجرا و برای آن از وزارت کشور مصوبه و سند بالادستی دریافت کرد. جداسازی آب شرب و خام در این شهر از سال ۱۳۸۴ شروع شد، اما عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۴ کلید خورد. این شبکه اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اجرای آن آبیاری تانکری فضای سبز به صورت کامل از چرخه ما خارج خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->